تبلیغات
درمان اعتیاد وب لژیون آقای فریدون جنابی - نوشتار (هورمونهای شادی آور)
هورمون‌ها مواد بیوشیمیایی هستند که متابولیسم بدن را تنظیم می‌کنند. همه‌چیز به آن‌ها بستگی دارد: سلامتی، خلق‌وخو و ظاهر. ما به آن‌ها فکر نمی‌کنیم، مگر اینکه دچار بیماری جسمی یا روحی شویم 
 
"هورمون های شادی آور به قلم محمد حیدری"

به نام قدرت مطلق الله


سلام دوستان محمد هستم یک مسافر از لژیون۲۴

انسان هنگام روبه‌رو شدن با موقعیت‌های مختلف، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد. احساسات مختلفی که تجربه می‌کنیم درنتیجه واکنش شیمیایی است که درون بدنمان رخ می‌دهد. هورمون‌هایی که در بدن ما آزاد می‌شوند، ممکن است به ما احساس خوب دهند یا احساس بد.

تحریک هورمون‌هایی که تزریق کننده احساسات خوب به شما هستند، روش مناسبی برای مقابله با درد و داشتن حس خوب است. شاد زیستن حق طبیعی هر آدمی است.

بدن انسان معمولاً در دوحالت قرار دارد: جنگ یا پرواز (سمپاتیک) و استراحت و هضم (پاراسمپاتیک)

باتوجه به استرس‌های گوناگون روزمره، بدن انسان در حالت سمپاتیک قرار دارد و ما باید به تحریک هورمون‌هایی بپردازیم که بدن را به حالت پاراسمپاتیک هدایت کنند تا به آرامش برسیم.

هورمون‌ها مواد بیوشیمیایی هستند که متابولیسم بدن را تنظیم می‌کنندو همه‌چیز به آن‌ها بستگی دارد: 

سلامتی، خلق‌وخو و ظاهر. ما به آن‌ها فکر نمی‌کنیم، مگر اینکه دچار بیماری جسمی یا روحی شویم.

هورمون‌ها احساسات و عوامل مرتبط با شیوه زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و توجه به آن‌ها می‌تواند به برخورداری از یک شیوه زندگی سالم در انسان‌ها کمک شایان توجهی کند آن‌ها را فراموش نکنید.

در ادامه به معرفی چند هورمون شادی‌آور معروف و تأثیرگذار می‌پردازیم که به بدن و روح انسان کمک می‌کند تا با شرایط سخت کنار آمده و دوباره شاد شود ، هورمون‌های شادی‌آور به آدم‌ها کمک می‌کند تا از زندگی لذت ببرند. برای داشتن یک زندگی خوب باید همیشه آن‌ها را در وجودمان داشته باشیم.


سروتونین، شادی‌بخش

این هورمون از هیپوتالاموس ترشح می‌شود و به هورمون شادی معروف است ، سروتونین مسئول انتقال اطلاعات در مغز است و اثر آرام‌بخش دارد.

سروتونین خلق‌وخو را تنظیم می‌کند، از افسردگی پیشگیری می‌کند، فشارخون را تنظیم می‌کند، نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی در زنان دارد و باعث می‌شود احساس شادی کنید. کمبود این هورمون باعث بی‌خوابی، اختلالات خلق‌وخو، احساس غم، افسردگی، رفتار پرخاشگرانه و اختلالات خوردن می‌شود. 

برای افزایش سطح سروتونین روزی 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید، غذاهای غنی از کربوهیدرات بخورید، به‌طور منظم در معرض نور خورشید قرار بگیرید، به‌اندازه کافی بخوابید، مواد غذایی حاوی ویتامین B را فراموش نکنید. ویتامین B در غلات و حبوبات، انواع مغزها و جوانه‌ها وجود دارد.


 

دوپامین، هورمون هوشیاری

هورمونی است که انسان را ازلحاظ ذهنی هوشیار نگه می‌دارد ، دوپامین از سلول‌های مغز و نخاع ترشح می‌شود و وقتی صحنه‌ای در یک فیلم شمارا خوشحال می‌کند یا از دیدن منظره‌ای لذت می‌برید، هورمون دوپامین در بدن شما آزاد می‌شود.

 کمبود این هورمون موجب عدم تمرکز، عدم توجه، بدخوابی، تنبلی و بدخلقی می‌شود،  افرادی که در طول روزبه میزان زیاد قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌خورند از سطح دوپامین کمتری برخوردار هستند. برای افزایش سطح دوپامین، قبل از رفتن به رختخواب، اتاق‌خواب را بررسی کنید تا چیزی موجب اختلال در خوابتان نشود،  می‌توانید قبل از خواب از دم‌نوش بادرنجبویه برای آرامش استفاده کنید.

دوپامین را می‌توان با خوردن غذاهای سرشار از پروتئین افزایش داد خوردن میوه‌هایی مثل موز را فراموش نکنید، به‌طور منظم در معرض نور خورشید قرار بگیرید، غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان را نیز در وعده‌های غذایی خود جای دهید.


 

ملاتونین، ساعت بدن

هورمون ضد پیری است و به‌عنوان ساعت بدن شناخته می‌شود. ملاتونین از غده پینه آل ترشح می‌شود، این هورمون خواب شبانه را تنظیم می‌کند ،اگر سیگاری هستید و شب‌ها نمی‌خوابید، احتمالاً از کمبود این هورمون رنج می‌برید ، به هم خوردن دوره روز و شب، ترشح ملاتونین را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌دهد ، بهتر است شب‌ها زیاد سراغ لپ‌تاپ و تبلت نروید و در رختخواب از گوشی‌های هوشمند استفاده نکنید.

بمباران اطلاعات در ساعاتی که به خواب نیاز دارید، مغز را به‌طور مصنوعی تحریک و اذیت می‌کند ، علاوه بر این بر بینایی نیز تأثیر می‌گذارد.

 برای افزایش سطح ملاتونین، دو ساعت قبل از خواب با ابزار تکنولوژی خداحافظی کنید ،سعی کنید زندگی منظمی داشته باشید؛ برای مثال هر شب در ساعت مشخصی شام بخورید و به رختخواب بروید،  در اتاقی که تهویه مناسبی دارد بخوابید، سعی کنید از سبزی‌ها و غذاهای سرشار از پروتئین استفاده کنید و این دو را همراه هم مصرف کنید، جسم و جانتان را در معرض هوای تازه قرار دهید.


 

اندورفین، ضد درد

هورمونی که مانع درد است، از اضطراب جلوگیری می‌کند و به‌عنوان آرام‌بخش عمل می‌کند ،اندورفین از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شود، این هورمون کمک می‌کند احساس مثبتی به زندگی داشته باشید اندورفین یکی از مسکن‌های طبیعی بدن است، برای افزایش سطح اندورفین، حتماً ورزش کنید.

نیاز نیست به ورزش‌های سنگین روی بیاورید. 30 دقیقه پیاده‌روی در روزبه افزایش این هورمون در بدن شما کمک شایان توجهی می‌کند.

عرق کردن نیز به آزاد شدن این هورمون کمک می‌کند، حمام بخار و سونا موجب عرق کردن و شل شدن عضلات می‌شود و استرس را از شما دور می‌کند، مصرف غذاهای تند را نیز فراموش نکنید. فلفل یکی از مواد غذایی عالی محسوب می‌شود، غذاهای تند در تماس با گیرنده‌های روی زبان، سیگنال‌هایی مشابه با سیگنال‌های درد به مغز می‌فرستند که باعث آزاد شدن اندورفین در بدن می‌شود، اگر به طب سوزنی دسترسی دارید، می‌توانید آن را امتحان کنید.


 

اکسی توسین، هورمون عشق

 هورمونی که با عنوان هورمون عشق شناخته می‌شود، اکسی توسین در هیپوتالاموس ساخته‌شده و بعد به غده هیپوفیز منتقل می‌شود. این هورمون آدم‌ها را کنار هم نگه می‌دارد، اعضای خانواده زا به هم نزدیک می‌کند، عشق رابین زوجین و والدین و فرزندان افزایش می‌دهد.

در دوران بارداری و شیردهی، هورمون اکسی توسین در بدن زنان ترشح‌شده و باعث ارتباط عمیق‌تر آن‌ها با نوزادشان می‌شود. اکسی توسین استرس را کاهش می‌دهد و تعاملات اجتماعی را افزایش می‌دهد.

این هورمون حامی قلب در مقابل انواع استرس‌هاست،برای افزایش سطح اکسی توسین، وقتی بیشتری را با دوستان، اعضای خانواده و افرادی که دوست دارید بگذرانید، به همنوعان خود کمک کنید، ماساژ را فراموش نکنید، سعی کنید به آدم‌ها عشق بورزید و عاشق بمانید.

 

استروژن، ضد استرس

این هورمون جنسی زنانه از غدد جنسی ترشح می‌شود ،استروژن مانع استرس محسوب می‌شود و خلق‌وخوی فرد را ثابت نگه می‌دارد، سیگار کشیدن و ورزش شدید میزان این هورمون را کاهش می‌دهد برای افزایش سطح استروژن، می‌توانید از مواد غذایی مختلف استفاده کنید.

میوه، سبزی‌ها و غلاتی چون سیب، خرما، آلو و گیلاس، هویج، گوجه‌فرنگی، کلم برو کلی، خیار و بادنجان، جو دو سر، گندم و برنج، بذر کتان، تخمه آفتابگردان و رازیانه به افزایش سطح این هورمون در بدن کمک می‌کند.



تایپ و تنظیم :محمد حیدری لژیون۲۴




طبقه بندی: مقالات و نوشتارهای مسافر محمد حیدری،

تاریخ : سه شنبه 11 مهر 1396 | 05:46 ب.ظ | نویسنده : محمد حیدری | نظرات

مهدی عباسی
جمعه 14 مهر 1396 08:02 ب.ظ
ممنونم از محمد عزیز که اینهمه مطالب آموزنده برامون تهیه میکنید
مجتبی
چهارشنبه 12 مهر 1396 10:02 ق.ظ
خداقوت محمد جان عالی بود
پاسخ محمد حیدری: سلام ممنونم .
فریدون جنابی
سه شنبه 11 مهر 1396 10:37 ب.ظ
بااحترام...محمد عزیز از شما بخاطر تلاش و جستجو برای بالا بردن سطح دانش خود و دیگر عزیزان ممنونم . سربلند و سرفراز باشید ...یاعلی

پاسخ محمد حیدری: سلام عرض ادب خدمت استاد عزیزم . ممنونم از شما همه این تلاش ها ثمره ی زحمات بی وقفه شماست .از صمیم قلب سپاسگذار زحمات شما هستیم امیدوارم همیشه در سلامتی و تندرستی باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

  • paper | چاله | قدس